piątek, 18 grudnia 2009

Jak ustawić zintegrowaną grafikę [AMD 780G]

Wszyscy posiadacze płyt głównych z chipsetem AMD 780G mają do dyspozycji zintegrowaną kartę graficzną w postaci Radeona HD 3200. W chwili pisania tych słów jest to druga najmocniejsza zintegrowana grafika - jedynie AMD 790GX oferuje na pokładzie Radeona HD 3300, który od 3200 różni się taktowaniem (3200 - 500/400, 3300 - 700/533). AMD 785 i 880 mają mieć na pokładzie z kolei młodszego brata HD 4200, który będzie korzystał z Sideportu DDR3 (3200/3300 mają DDR2).
Z racji posiadanego przeze mnie sprzętu będę się opierał tutaj na ustawieniach zawartych w BIOS-ie AsRocka A780GXH. Post będzie podzielony na trzy części:
  1. Wykorzystanie tylko Sideportu.
  2. Wykorzystanie UMA.
  3. Porównanie wydajności.
  4. Uruchomienie zintegrowanej grafiki równocześnie z kartą grafiki na PCI-Express.
Nie będę tu poruszał tematu Hybrid Crossfire z oczywistego powodu - brak dostępu do sprzętu oraz znikoma użyteczność tegoż.

Zintegrowana grafika wykorzystująca tylko Sideport

Sideport to po prostu nic więcej, jak kość pamięci wlutowana na stałe w płytę główną dedykowana zintegrowanej karcie graficznej. Sideport ma standardowo pojemność 128 MB i jest połączony 32-bitową szyną z chipsetem. Jak już wspomniałem, HD3200/3300 używają pamięci DDR2, podczas gdy HD 4200 wykorzystuje DDR3.
Celem uruchomienia zintegrowanej grafiki wykorzystującej jedynie Sideport należy wejść do BIOS-u płyty głównej, przejść na zakładkę Advanced i wybrać Chipset Configuration.
Podstawowym krokiem wymaganym do włączenia zintegrowanej grafiki jest ustawienie Primary Graphics Adapter na Onboard. Następnie ustawiamy Internal Graphics Mode na SIDEPORT i w tej chwili HD 3200 jest już gotowy do użycia. Pozostaje tylko zapisać zmiany i podłączyć monitor.

Zintegrowana grafika wykorzystująca UMA

UMA, czyli Unified Memory Architecture, to inna nazwa na pamięć dzieloną - pamieć karty graficznej znajduje się w systemowym RAM-ie. Rozwiązanie to ma swoje plusy i minusy w porównaniu z Sideportem:
  • plusy:
    • szybsze niż Sideport
    • lepsza kontrola przy podkręcaniu
  • minusy:
    • zużywa część (od 32 do 512 MB) pamięci systemowej
Celem ustawienia zintegrowanej grafiki w trybie UMA należy w Chipset Configuration ustawić Internal Graphics Mode na UMA lub UMA+SIDEPORT.

Porównanie wydajności

Napomknąłem już, że UMA jest szybsze niż Sideport. Prosta matematyka bardzo szybko to udowadnia - Sideport ma 32-bitową magistralę, natomiast w przypadku UMA mamy 64- lub 128-bitową szynę komunikacji (w zależności od tego czy pamięci są w Dual Channel). Różnica jest miażdżąca choćby w zwykłym 3DMarku:

Wersja 3DMarkaUMA (256M)UMA (128M) + SideportSideport
200115962167444762
200355835738~2000
200549785367~1000
200621132369~500

Używany sprzęt:
  • CPU - Phenom II X2 550 BE @ X4 3610 MHz
    • HTT 249
    • FID 14.5
    • VID 1.475V
    • Mnożnik NB - 9
    • Mnożnik HT - 9
  • GPU - HD 3200 @ 1.35V
    • Core 890
    • Sideport - DDR2 800 (napięcie dla Sideportu w BIOS-ie ustawione na High)
  • Pamięć - 4GB DDR2 996 15-5-5-5 2T
  • System - Windows 7 Enterprise x64
  • Sterowniki - Catalyst 10.1
Liczby w kolumnie Sideport są (poza 3DMarkiem 2001) wzięte z głowy, natomiast są dość dobrym przybliżeniem właściwych wyników.

Uruchomienie zintegrowanej grafiki równocześnie z kartą grafiki na PCI-Express.

Na koniec parę słów o tym, jak uruchomić, dzięki zintegrowanej grafice na płycie, bardzo dużo monitorów. Należy w tym celu skorzystać z opcji Surround View (ustawiając ją na Enabled) w Chipset Configuration przy ustawionym Primary Graphics Adapter na PCI Express, a następnie zainstalować w systemie zintegrowaną grafikę. Potem pozostaje tylko podpiąć dodatkowe monitory i można już działać.